Andres Liefsoens Quartet

Jazz Café @ Den Egger Scherpenheuvel
2017, march 28

organisation: JazzCafé DenEgger

artist: Andres Liefsoens

© Rootsville 2017

28 maart en alweer het laatste concert van het seizoen in Jazz Café Den Egger. Vanavond een volledig instrumentaal Quartet met niemand minder dan Andres Liefsoens aan de vibrafoon en marimba. Sinds 2015 heeft Andres Liefsoens zijn eigen Quartet terug nieuw leven ingeblazen en in deze formatie vinden we ook Hendrik Braeckman (gitaar) Luc Vanden Bosch (drums) en Flor Van Leugenhaeghe (contrabas) terug.

Goed om weten is dat Andres Liefsoens zich met een nieuw project aan het bezig houden is. Met het 'Cal Tjader Project' wil hij alle lof en eer betuigen aan deze in 1982 overleden Amerikaanse jazzmuzikant. Deze 'Cal Tjader' wordt algemeen beschouwd als een van de bouwstenen van 'Latin Jazz' en speelde buiten vibrafoon ook nog drums en piano. Hij was amper 56 toen hij aan een hartaanval overleed. In navolging van Louie Ramirez en Poncho Sanchez kunnen we nu hopelijk genieten van Andres zijn tribute, maar voor 'Soul Sauce' moeten we toch nog geduld hebben tot 'Jazz in Thals'. Andres Liefsoens zal met het 'Cal Tjader Project' als primeur te zien zijn op dit gratis festival in Herentals op zondag 4 juni. Met naast hem o.a. ook Jef Neve, Rebirth Collective met Carlo Nardozza en Ewout Pierreux, Zygomatik met Piet Verbist en Bram Weijters, Jan Muës Quartet en vele anderen. Voilà Jan, da's dan nen Duvel ;-)

Voor dit afsluitende concert hier in 'Jazz Café @ Den Egger' heeft Andres Liefsoens alle middelen boven gehaald en zijn vibrafoon en marimba staan in vol ornaat te blinken bij het binnenkomen. Een avond vol instrumentale hoogstandjes die ondanks het gebrek aan het vocale aspect toch bijzonder lyrisch zullen gaan overkomen. Openen doet het Quartet met 'Galeries des Princes', in een compositie van misschien wel onze bekendste jazzgitarist Philip Catherine. Tijdens hun wereldse omzwervingen hebben Andres Liefsoens en Luc Vanden Bosch kunnen kennismaken met het werk van de Argentijnse bandoneon speler Dino Saluzzi en zal dit Quartet ons dan ook met nummers als 'Penta Y Uno' laten kennismaken. Hierop stuurt de uitzonderlijk knap spelende Hendrik Braeckman met zijn elektrische gitaar enige synthesizer vibraties de zaal in.

Eerlijk? wanneer onze toch al zo belaagde muzikanten 'Sabam' een hak kunnen zetten kunnen we dat alleen maar toejuichen en denkelijk gebeurt dit ook zo met 'Symfonie VI' van Bach. Met 'Sunlight' krijgen we natuurlijk geen verdoken reclame voor de zeepindustrie maar een bijzonder knap instrumentale compositie waarbij de elektromagnetische straling in dit nummer de op tafel staande kleurrijke kandelaars in deze aardse atmosfeer enige vorm van visuele verandering tot gevolg heeft, alsof Newton dit nummer zou geschreven hebben. Met 'Berit Waltz' van Richard Galliano komen we toe aan het einde van de eerste set en kan iedereen nu eens in alle vrijheid in- en uitademen.

Je eigen naam aan een Quartet heeft zo zijn voordelen. Zo kan je bepalen wat je wil spelen en wanneer en zo geeft Andres Liefsoens na een korte pauze dan ook meteen het sein aan zijn kompanen om in alle sereniteit het tweede gedeelte te gaan aanvatten. 'James' en het van Daniel Goyone zijnde 'Missa Barroca' zijn de eerste twee composities waarbij de sterke ritme sectie bestaande uit Luc Vanden Bosch en Flor Van Leugenhaeghe de spotlights even van richting doen veranderen. Dan volgt zo een beetje een 'moment de gloire' voor Andres Liefsoens wanneer hij zeer intiem aanzet voor een solo intermezzo om u tegen te zeggen. Later gevolgd door gitarist Hendrik Braeckman waarbij de conversaties van zijn zes snaren en de in alle sierlijkheid over de vibrafoon dansende mallets enige vorm van magie komen op te wekken...en we kunnen terug ademen.

Met 'Dance For Victor' van Philip Catherine komt het ganse Andres Liefsoens Quartet zich weerom in de kijker te spelen maar helaas komt met 'Minguito' een toch wel lichtjes getint Latin einde aan dit concert. Het daaropvolgende applaus spreekt boekdelen en met enige evidentie als gevolg komt er met 'Waltz for Ruth' dan een bisnummer om zo verder de nacht te gaan beleven.

Het eerstvolgende 'Jazz Café @ Den Egger' zal plaatsvinden op dinsdag 24 oktober 2017. Met 'Jazz Café 5.0' is deze organisatie reeds toe aan hun eerste lustrum en zal naar alle waarschijnlijkheid een top 5 worden samengesteld van de voorbije 4 seizoenen. Of dit 'Andres Liefsoens Quartet' er zal bijhoren zou wel eens vanzelfsprekend kunnen zijn want iedereen hier vanavond aanwezig heeft zitten genieten van onze eigenste Milt Jackson. De verdere ontwikkelingen kan je volgen op www.jazzcafedenegger.be

more and larger pics on