VOGEZEN - FRANKRIJK

Aantal trip: 1425 km
Verblijf: Appartement Hotel Col de Bussang

DONDERDAG 20 MEI - DAG 1 - 470km

Het vertrek was voorzien rond 08.00 in Thorembais-St. Trond waar Jos en Claudine ons zouden komen uitwuiven (op de moto). Na een gezellige babbel en een kleine (grote) koffie met bijbehorende koek was het al 08.45 wanneer we zouden vertrekken. Eerst nog een 15tal km autosnelweg zodat Jos en Claudine toch efkes konden meerijden. Afrit Bouge (Namen) begonnen we dan eindelijk aan de trip naar de Vogezen.

Langs de N91 reden we van Namen naar Dinant. Vanuit Dinant namen we de N95 naar Beauraing. Via de N40 bereikten we Wellin om zo verder richting Neufchateau te rijden. In Neufchateau eventjes binnendoor langs de N825 en N845 om zo op de N4 uit te komen richting Martelange. Tijd voor de 1ste tankstop (de drukte vermijden op de Luxemburgse tankstations). Vanuit Martelange ging het richting Arlon om daar autosnelweg te nemen richting Thionville (in het laatste tankstation in Luxemburg werd er eerst aan de inwendige mens gedacht). Via Metz ging het richting Nancy, en Epinal waar we in Remiremont de snelweg terug verlieten om de N66 richting Le Thillot en Col de Bussang te nemen.

Rond 17.30 bereikten we Hotel Col de Bussang waar Mark en Letske ons natuurlijk verwelkomden met een gratis apero van het huis. "Efkes" terug naar het appartement "Les Colombes" in St.Maurice sur Moselle (Mark, deze appartementen zijn dik in orde). Het avondeten was voorzien rond 19.30 in het hotel en zo zat de eerste dag erop.

VRIJDAG 21 MEI - DAG 2 - 170km.

Nadat Eddy en ikzelf rond 07.00 op zoek waren geweest naar een bakker en beenhouwerij was het tijd voor het ontbijt. Het weer zag er goed uit buiten een paar dreigende wolken, en rond 09.00 vertrokken we voor onze dagtrip. Via de D465 bereikten we de top van de Ballon d'Alsace (1250m). Op de top werd het ineens donker en moesten we toch een kwartiertje gaan schuilen. Van toen ging het alleen maar beter (er werd zelfs die dag 26° genoteerd). Na de bui begon de afdaling richting Sewen via de D466. Een 2de stop was voorzien aan Lac D'Alfeld.

Volgens het boekske van Jeanine (later toch niet betrouwbaar) zou de kerk van Thann de moeite zijn. Deze bestemming bereikten we via Masevaux om zo de "route Joffre" te nemen naar Thann. Onderweg boven op de Col de Hundsrück had Ludo een geniale ingeving om van transportmiddel te wisselen met enkele duitse wiereltoeristen.

Aangekomen in Thann was de kerk de moeite waard voor een bezoekje. Ondertussen was het reeds12.30 en de "insegnante" had een bord met pizza zien staan. Binnen de 5 min. hadden we een pizzeria gevonden met lekkere pizza aan democratische prijzen (+/- 7€). Na de pizza ging het via de D13 en D431(route des Crêtes) richting Grand Ballon (1424m). Boven stelden we vast dat er zelfs nog sneeuw lag. Na een kleine wandeling naar de top gingen we op zoek naar de abdij van Murbach en "de fameuzen hond". De abdij (oftewel een klein kerkske) was vlug gevonden. Het verhaal "van den hond" , buiten de afbeelding moeten we helaas schuldig blijven.

Een kleine kruisweg naar een kapelleke kon er nog af. Dit was zelfs mooier dan de Abdij. Na een laatse pint (de eerste van Greet die dag) ging het richting hotel via de D5 en Cernay. Op 20 minuutjes van het hotel zijn we dan toch efkes nat geworden. Zeg maar kletsnat! De stortbui waren we vlug vergeten toen bleek dat er spare-ribs met (goedgebakken) fritjes op het menu stonden. Nog een paar verhaaltjes van Ludo de ambulancier en de tweede dag zat er spijtig weeral op en na de volgende pint van Greet gingen we slapen.

ZATERDAG 22 MEI - DAG 3 - 230km.

Eerst naar de bakker en dan na het ontbijt weer weg. Het was zonnig maar koud. Via Le Thillot ging het langs de D486 naar La Bresse. Boven in La Bresse was het ijzig koud en tijd voor een warme choco. Via de D34 "Colline de Vologne" en de D417 Col de la Schlucht 1258m ging het via Munster richting Ribeauvillé. Ribeauvillé deed ons denken aan Bernkastel aan de Moezel maar dan veel groter, ergens een klein stadje.

Beneden in het dal was het toch al veel warmer en begonnen we aan een wandeling doorheen het pittoreske stadje. Na het bezoekje ging het richting Haut Koeningsbourg voor een bezoek aan een wel zeer goed gerestaureerde burcht. Reeds voldaan van de rit en bezoekjes ging het terug naar Munster voor een tussenstop. Dezelfde terugweg kon dus niet en zodoende reden we via de D27 langs de col de Platzerwasel 1193m en Le Markstein naar Kruth (een zeer mooie afdaling). Via de D13 en N66 ging het zo richting Hotel. Op het menu stonden gebakken aardappelschijfjes en Boeuf Bourguignonne. s'Avonds na de 5de pint van Greet was het bedtijd.

ZONDAG 23 MEI - DAG 4 - 475km.

Helaas tijd voor de terugreis. s'Morgens had het goed gevroren en ergens ontstond de twijfel hoe we zouden terug rijden. Op weg naar le Thillot besloot ik toch maar dwars door de Vogezen huiswaarts te keren. Via La Bresse ging het langs de D486 naar Gérardmer. Van daaruit ging het richting St. Die des Vosges (D8). Vanuit St. Die des Vosges ging het via de N59 richting Roan -l'Etape waar het eventjes spannend was omdat de moto van den Eddy maar een aktieradius heeft van om en bij de 200km. Zondag en dus bijna alle benzinestations dicht en daar kon alleen getankt worden met Carte Blue. Na een rondvraag vonden we toch nog een stationnetje open en konden we verder richting Baccarat.

Van daaruit namen we de autosnelweg via Nancy en Metz naar Longwy. In Longwy namen we de afslag Arlon om zo via een tankstop in Martelange, Bastogne te bereiken waar Roger dringend toe was aan een Brusselse wafel met slagroom. Na de tea-time ging het via de N4 richting Marche en Namen. In Thorembais werd er terug halt gehouden om afscheid te nemen van Greet en Eddy. In St Joris Winge reden Jeanine en Ludo richting Heist o/d berg en in Tielt was het de tijd om Roger en Françine te laten gaan. Nicole en ik waren thuis rond 19.00 met 1425km op de teller. Hotel "Col de Bussang" is een aanrader, dit wisten we al, maar ook de appartementen zijn in orde.