LES HAUTES ALPES - FRANKRIJK

Datum: 12-20/08/2006
Aantal trip: 2700 km
Verblijf: Hotel Savoy - Saint Michel de Maurienne

Dag1: St. Joris Winge - Langres 490km Verblijf: Hotel De La Poste

Zaterdag 12 augustus en klaar om de Franse Alpen te verkennen. Jeanine, Ludo, Jeanine 2, Yvo, Nicole en ik hadden afgesproken rond 08.00 te vertrekken aan het gouden kruispunt waar Greet, Claudine, Eddy en Jos ons zouden komen vervoegen om onze trip naar "La Douce France" te beginnen. Onheilspellende meteo maar toch kwam de zon er reeds door bij het vertrek. Vanuit Thorembais ging het via de E411 tot aan de aansluiting met de N4 waar de eerste koffiepauze gehouden werd in Martelange. na de break reden we richting Virton om rond de middag in Verdun te belanden. (nog steeds geen regen). Een terrasje gevonden en tijd om de inwendige mens te versterken. Van daaruit ging het via de N35 naar Bar-le-Duc en St. Dizier alwaar via de N67 richting Chaumont gereden werd. Omdat de eerste dag toch boven de 300km lag werd er niet aan toerisme gedacht en bereikten we rond 18.00 Langres.

Na ingecheckt te hebben belanden we in een Pizzeria waar alleen de pizza aan te bevelen was maar zeker geen steak. Toch was iedereen tevreden, we hadden immers bijna de ganse dag niet veel regen van betekenis gezien. (uitgezonderd een onweertje rond st. Dizier)

Dag 2 : Langres - Aoste 320km Verblijf: La Vielle Maison - Aoste

Ontbijt rond 08.00 zou een vaste waarde worden. We hadden gekozen voor een continentaal ontbijt al zou het eten van het roerei me die dag zuur opbreken. Volgens mij moet de Ludo eens met die kippen gaan praten. Het andere slechte nieuws was dat we moesten vertrekken met de regenpakken aan, maar zo kon de Ludo z'n nieuwe "Dunlop botten" laten bewonderen. Via de N74 ging het richting Dijon om verder richting Nuits-St-Georges te rijden waar we aan het toerisme konden beginnen. Geen groot wijnhuis om te bezoeken want Jos kenden een lokale wijnboer in Aloxe-Corton (nabij Beaune) alwaar we zeker aan een proeverij konden deelnemen.

Toch eerst een fotoke van een grand cru wijngaard anders was Jeanine (die van den Yvo) niet goedgezind. Efkes zoeken in het kleine dorpje en de "tasting" kon gebinnen. Na de proeverij besloten we richting Beaune te rijden om een bezoekje te brengen aan de "Hospice de Beaune" Goed nieuws! in, Beaune kwam de zon erdoor en konden de regenpakken uit. aan het museum stelden we vast dat we als groep korting konden krijgen en algauw vervoegden enkele landgenoten de groep. Toen we de D970 namen moesten echter de regenpakken terug aan. Via de N73 en D978 ging het via de D975 richting Bourg-en-Bresse en was het alweer gestopt met regenen. Verder zuid richting Aoste en ook werd het droger. Een 50-tal km van Aoste volgden we de D19 langszij de Rhône. Aankomst in hotel La Vieille Maison rond 19.30. Na een lekker avondmaal en een prijzige degustif (+/- 500 oude Bef) konden we toch voldaan gaan slapen.

Hospice de Beaune

Dag 3: Aoste - Saint-Michel de Maurienne 120km

Maandag en laatste dag van de heenreis. Normaal zouden we de D916 richting Chambery nemen maar omdat het wegdek nog niet te droog was en iets van "gorges" gezien had namen we de N516 richting "Lac de Bourget". Uit de tunnel gekomen toch efkes stoppen om het meer te bewonderen alvoren richting Chambery te trekken om een bezoekje te brengen. Ondertussen was het middag geworden en moesten we maar een 80-tal km eer af leggen tot aan het hotel. In de planning was opgenomen om na het inchecken een bezoekje te brengen aan Fort Victor-Emanuel (1830).

Een wandeling naar "Pont de Diable" leerde ons dat we begonnen waren aan een verlof vol adembenemende zichten. Vanop de brug kon je zien hoe diep de nauwe kloven waren boven de "Arc". Na een wandeling beneden kwam er natuurlijk een wandeling naar boven en wat voor één! Eddy en Greet besloten toch niet mee op avontuur te trekken en de rest begon aan een loodzware klim naar het fort. Bovenop het fort was het voor de meesten toch even uitblazen. Restte ons nog de weg terug. Ludo en ik hadden als eersten de weg terug genomen en gekozen voor het iets wat gemakkelijkere pad waar we een bron met drinkbaar water vonden (just honing). Ondertussen 18.00 en werd het tijd om te genieten van delekkere kookkunst van de patron. Goed en wel aangekomen en klaar voor de cols.

Fort Victor-Emanuel (1830)

Dag 4: Dagtrip 1: 210km - Col du Télégraphe (1566) Col de Galibier (2645) - Col de Lauteret (2058) - Lac du Chambon - Alpe-d'Huez (1845) - Lac de Grand Maison (2200) - Col de la croix de Fer (2067) - Col de Mollard (1638)

08.00h, na een koffietje in het plaatselijk café de la paix namen we ons 1ste ontbijt in Hotel Savoy, onze thuishaven voor 3 nachten. Iedereen was er klaar voor zo ook de meteo. 25 tot 27° werd er voorspeld en rond 09.00 begonnen we op een droog wegdek aan de col du Télégraphe. 1566m in hoogte als opwarming naar de Galibier (2645).

Onderweg naar de 2de col een klein oponthoud door de plaatselijke schaapherder. Straffe gast die met 3 herdershonden als schaapdrijvers het gevolg volgde van de ene bocht naar de andere met een pick-up.Iedereen kwam veilig aan op eigen tempo en kon dadelijk het adembenemende landschap in zich opnemen. In de verte ook een indrukwekkend zicht op de Mont Blanc. Na een kleine wandeling naar het hoogste punt van de Galibier met de verplichte fotoshoots konden we aan de afdaling beginnen. Iewat aan de moeilijke kant in het begin maar na enkele bochten zat iedereen in het juiste tempo. In de afdaling kom je dadelijk in de klim naar de Lauteret iets wat ik na de 2de beklimming pas doorhad. Het 1ste meer van de dag werd de barrage du Chambon.

Ondertussen was het al vrij warm geworden en voelden we dat we een mooie dag tegemoet reden. Na een kleine vergadering met Eddy besloot ik Alpe-d'Huez (1845) maar dadelijk mee te pikken nu het toch zo mooi was en alles vlot verliep. Boven op Alpe-d'Huez was het ondertussen tijd geworden om de inwendige mens te versterken. Eerst de afdaling en dan opweg naar arrage de Grand Maison waar Yvo dadelijk contact opnam met 2 Parijse brandweermannen die op BMW zich aan het uitleven waren.

Na wat info wist Jos ons te vertellen dat de brandweer door BMW gesponserd werden. Dit aangelegd meer lag in een prachtig kader en toch ook op een hoogte boven de 2000m. Voor het vertrek moesten we beslissen tussen 2 cols en besloten we de Col de la Croix de Fer (2067) te nemen. Een Col die in de winter olledig ondergesneeuwd is. Op weg naar St. Jean de Maurienne kregen we nog een omleiding te verwerken en werd er in extremis nog een colletje oegevoegd aan onze rit, Col de Mollard (1638). Rond 19.00 kwamen we aan in het hotel en werd het tijd om enkele Kronenbourgs tot ons te nemen. Op het menu stond kaasfondue of het magere stukje van de canard. Nog een degustifje en we konden gelukkig gaan slapen.

Dag 5: Dagtrip 2 - 220km -Col du Télégraphe (1566) Col de Galibier (2645) - Col de Lauteret (2058) - Briançon - Col de Montgenèvre (2200) - Susa (Italië) - Col du Mont Cenis (2084) - Lac du Mont Cenis

Vandaag op het programma een bezoekje aan Briançon en het Italiaanse Susa alwaar de meester herinneringen zou ophalen. In Briançon kon je vanuit ons hotelletje alleen maar geraken via de Télégraphe, Galibier en Lauteret. Dus... Op een 200m van de top van de Galibier moesten we onze regenpak ken aantrekken en besloten we de top niet te nemen maar het tunneltje. In de afdaling kwam de zon er weer door en reden we naar een zonnig Briançon. Aangekomen bleek de Italiaanse correspondente van Ludo het niet te kunnen halen en besloten we zelf maar een bezoekje te brengen aan de oude stad. Trouwens de moeite waard en zeker indien je een volledige dag kan uittrekken en de diverse forten kan bezoeken. Er werd een terrasje opgezocht om een sandwich te verorberen en bleek dat de dienster een Harley rijdster was. Nog een foto van de bekende oude brug en op weg naar Italië. In Susa aangekomen was de Ludo niet te houden en vertrok als een pijl naar een gekend cafeetje.

Het deed de patron wel deugde een oude bekende te zien maar spijtig genoeg was la mama afwezig. Na een bezoek aan het oud stadgedeelte en de deskundige uitleg van de meester (iets over Augustus) begonnen de wolken alsmaar dreigender te worden. Met een bang hartje vertrokken we richting Col de Mont Cenis. Gelukkig bleven we droog, spijtig genoeg was er teveel mist om het meer goed te bewonderen. Restte nog de afdaling naar Lenslebourg waar we tijdens de afdaling voorbijgesnort werden door een wielrenner. (volgens mij toch een pro.) In het hotel kregen we advies van de zoon Alex over de rit van morgen en konden we alweer genieten van de kookkunst van de chef.

Dag 6: Dagtrip 3: 270km - Bonneval sur Arc - Col de l'Iseran (2764) - Val d'Isère - Col de la Madeleine (1993)

Omdat we Alpe-d'Huez reeds hadden beklommen hadden we raad gevraagd aan Alex en reden we vandaag op zijn aanraden richting Col de L'Iseran, een col van 2764m hoogte en eentje die we nooit zullen vergeten. Het was rustig en prachtig rijden doorheen de vallei richting Bonneval sur Arc, een oud dorpje waar zeker een stop moet voor worden ingelast. In het hotel hadden we reeds een zelf gestookt drankje mogen proeven en natuurlijk ging er iemand (?) op zoek naar de kruiden. Achteraf pech het waren de verkeerde maar ik weet zeker dat de meester niet zal rusten vooraleer hij het recept kan uitproberen. Nu ging het dadelijk bergop en hoe!!! INDRUKWEKKEND.

Bovenop de Iseran bleek het wel koud doordat deze col boven de rest uitstak en de wind vrij strak was. Na de afdaling ging het richting modane Val d'Isère waar juist een artisanale markt aan de gang was. Dus.... Ondertussen was het over 2 en moesten we nog de meeste km van de dag afleggen. Vanaf Bourg St Maurice voelden we inmiddels dat we terug in de vallei waren en werd het aardig warm. De weg naar de D213 was aangenaam rijden en na een ommetje naar een tankstation begonnen we aan een 26km lange klim naar de Col de Madeleine. Bleek dat de beklimming vanaf deze zijde de moeilijkste keuze was maar dan was de afdaling van betere kwaliteit. Rond 19.00 kwamen we in St Michel de Maurienne en konden we genieten van de echte keuken uit de Savoy. De laatste dagtrip van ons verblijf maar zeker en vast de moeite.

Bonneval sur Arc (242 inwoners)

boven op de Col de L'Iseran (2770m)

Dag 7 : St. Michel de Maurienne - Aoste 280km

Vrijdagmorgen en 1ste dag van de terugreis. Er waren er al enkele moe en zodoende werd de terugweg via Die en het natuurpark Vercours maar afgelast. Toch zouden we niet de directe weg naar Aoste nemen maar nog vlug Col de Glandon (1924) meenemen. Ook moesten we terug langs de Barrage de Grand Maison waar we in de afdaling Greet en Claudine kwijt speelden. Ook ging de teruwweg langsheen de toch mooie Gorges de la Romanche.

In de vallei was het nog vroeg en besloten we richting Grenoble te rijden via de D524 en na Grenoble ging de tocht verder via het Massif de la Chartreuse men enkele kleinere colletjes op het menu. La Tronche (1048), Col de Porte (1326), Col de Cucheron (1139) en Col du Granier (1134) In St Pierre de Chartreuse namen we nog de tijd om het plaatselijk museum van de grote Kartruize te bezoeken. Iets voor Chambery namen we nog de Col de l'Epine (987). Niet hoog maar wel tamelijk smal en technisch. Via da D916 bereikten we terug Aoste en kwamen we korter aan het einde van de reis.

Dag 8 : Aoste - Langres 350km

Terugreis richting Langres via de Historische stad Dole. Vanuit Langres reden we richting Bourg-en-Bresse waar een koffiepauze werd ingelast, verder ging het via de D996 richting Louhans een Departémental waar je al vlug 100 kan rijden. Geloof het of niet maar onderweg vond de plaatselijke politie het nodig om me te onderwerpen aan een alcoholcontrole. NATUURLIJK negatief. In Dole aangekomen was het gedaan met het mooie weer. Juist na het verorberen van een sandwich brak er een onweer los, dus moesten we noodgedwongen ons bezoek aan deze stad beperken tot de Kerk. Gelukkig was er een plaatselijk busje dat ons terug naar onze moto's bracht en toen onze regenpakken aan waren stopte het ook met regenen. Vanuit Dole was het maar een kleine 90 km naar Langres. Als avondmaal hadden we een restaurantje gekozen waar alles in het teken stond van de brochette, toch was alles lekker. Achteraf zijn enkele onder ons naar de plaatselijk Irish Pub getrokken om enkele stouts te verorberen. Cheers!!!

Dag 9: Langres - St. Joris Winge 460km

De laatste dag verliep voornamelijk langsheen de nationals om iets van Sedan terug op de départementals te belanden. Korter bij België moesten we de meeste regen van de reis trotseren maar dit kon de pret toch niet meer drukken van een prachtige reis. Voor sommige de mooiste. In Thorembais werd afscheid genomen en thuis stonden er 2700km op de teller.