VOGEZEN - FRANKRIJK

Datum: 17-22/07/2006
Aantal trip: 1700 km
Verblijf: Hotel "Col de Bussang"

DAG 1 - ST.JORIS WINGE - COL DE BUSSANG 470km

Iedereen van de Bikerfriends in verlof, dus hadden Ludo, Jeanine, Nicole en ik besloten om een weekje Vogezen in te lassen. We zouden pas Rond 09.00 uur vertrekken en daar was ik niet kwaad om, het was al een redelijk zwaar weekend geweest op het Bluesfestival van Peer. Dus 09.00 en wij weg richting Bussang. Voor Nicole en ik was het al de 4de maal in 6 jaar dat we naar Marc en Ida reden... Via de N4 ging het richting Martelange. Pas iets voor Marche werd de eerste sanitaire stop ingelast. In Martelange aangekomen was het middag en konden we gelijk de Inwendige mens versterken. 13.00 en tijd om aan te zetten maar dat was buiten de HD van Nicole gerekend Tevol getankt en te warm met het gevolg dat de benzine uit de tank liep. Niets aan te doen dan aan te zetten en onder een lode zon richting Longwy te rijden om daar de Autosnelweg te nemen tot voor Remiremont om zo op de N66 te belanden en aan te komen in het hotel waar zoals altijd de 1ste op de patron werd gedronken. Het was al rond zessen dus juist tijd om te douchen en te genieten van een lekker door Ida bereid avondmaal. Na het vondmaal konden we kennismaken met de bende van Olen.

DAG 2 - GRAND BALLON + BEZOEK CONFISERIE DES HAUTES VOSGES 210km

08.15 stip aanval op het ontbijtbuffet en kijk Frankrijk en geen croissant. Na het ontbijt werd er verzamelen geblazen rond 09.30 voor onze eerste rit. Eentje van een 210km richting Grand Ballon (1424m) en Münster. Het zou onze meester niet zijn moest hij niet komen aandraven dat hij 10 jaar geleden hier ergens een confiseriefabriekje had bezocht en nog steeds zot was van de "bezen van bergamotte". Dus zouden we het gaan zoeken. Eerst tanken en dan richting Grand Ballon waar Nicole de oefeningen van de Dolemiten volgens mij al verleerd had.

Boven waren we een van de eerste bezoekers van de dag en tijd om de dorstigen te laven (al boven de 30°) Alles op foto vastleggen en verder via de routes de crêtes naar Plainfaing. Aangekomen hadden we brute pech, de bezoekuren waren pas terug van 2 tot 5. Dus besloten we maar niet naar Münster te rijden en ergens iets te gaan eten om zo tegen bezoekuur terug te rijden. We konden Ludo dat toch niet aan doen om het niet te bezoeken. Tijdens het bezoek konden we "genieten" van de aroma's die en de "bezen" werden verwerkt en geloof me.... één druppel eucalyptus en onze luchtwegen waren open voor de rest van het verlof. Volgens de meester was de oppervlakte van het fabriekje verdubbeld, wat moet dat geven binnen 10 jaar. Na het bezoek reden we richting Lac de Longemer om er een beetje te verpozen en te ontsnappen aan de bijna 40°. Jeanine nam even de tijd om te gaan pootje baden. Rond vijfen werd het tijd om terug aan te zetten Col de Hohneck (1362) om langs de D27 af te dalen richting Kruth en hotel. Door de tropische warmte besloten we om het avondmaal (BBQ) buiten te nuttigen. Nog enkele laatste biertjes en de eerste dag in de Vogezen was geslaagd.

DAG 3 - BEZOEK HD DEALER + AUTOMUSEUM MULHOUSE + COL D'ALSACE 130km

Vandaag beginnen we met het iets koeler tehouden in het begin en besloten we een bezoekje te brengen aan het alomgekende automuseum van Mulhouse. Eers nog langs de HD dealer van Mulhouse en het werd tijd want m'n zonnebril had het begeven. In het automuseum aangekomen werden we toch met vertomming geslagen door het echt grote aandeel oldtimers (400). Het werd een bezoekje dat meer dan een uurtje duurde.

We konden genieten van een pracht van wagens en er bestond zelfs de mogelijkheid om in eentje te gaan plaats nemen. Voor mij werd het een marteling want ik raakte er bijna niet meer uit. Moeten de racers in die jaren echt kleine mannetjes geweest zijn (of lenig). Tevens konden we de duuste Bugatti ooit bewonderen de Bugatti Royale met een kleine vliegtuigmotor van 12.763cc Op het einde van het bezoek werd het Stillaan tijd om te eten. Voor de meester was het kermis....Choucroute met 5 stukken vlees! Terug aan de bikes overviel ons de warmte. Even de GPS bijstellen en we waren al snel op de D466 richting Masevaux en verder richting Lac d'Alfeld om terug met de voetjes in het water te belanden. Na de verpozing ging het richting Ballon d'Alsace (1247m) Er reste ons nog enkel de afdaling en weerom konden we genieten van een lekker avondmaal. Vanavond kon eene van de bende van Olen ondervinden dat je elke zin tegenover de meester correct moet formuleren.

DAG 4 - MÜNSTER + COLMAR + ROUT DU VIN 160km

Zoals de vorige dagen ontbijt om 08.15 stip en wat blijkt vandaag?......................croissants ('t zal ne feestdag zijn in holland). Op het menu bezoek aan Münster, Colmar en route du vin. Via de D13 en een stukje route des CrĂȘtes bereikten we Münster voor een kort bezoekje. Buiten eens naar de ooievaars te kijken valt er in dit stadje weinig te beleven. Dus doorheen de wijngaarden richting Colmar. In Colmar was het al dadelijk aangenaam vertoeven en de hitte begonnen we al wat gewoon te worden.

Na een kerkbezoek (hoe kan het ook anders) ging het richting klein Venetië en wat blijk tom de hoek... een Pizzeria!!! Verlof zonder pizza gaat niet en misschien was het voor Ludo en Jeanine al een tijdje geleden (zo'n drie dagen is veel hé). Voor mij natuurlijk eentje met fruits de la mer. Na Colmar kwamen we echt terecht tussen de ijnranken en waren we allemaal "content" om in een volgend stadje een terrasje te vinden. Water heeft me nog nooit zo lekker gesmaakt. Van de nood een deugd maken en we bezochten de plaatselijke kerk en museum. Door de hitte ging het toen richting hotel en het werden dadelijk halve liters.

DAG 5 - ROUTE VAN DE DUIZEND MEREN EN BEZOEK CHAPELLE DE NOTRE DAME du HAUT 230km

Jeanine en Ludo hadden de kapel de Notre Dame du Haut in Ronchamps van de architect Le Corbusier nog niet gezien (raar hé) dus ging onze laatste trip die richting uit. Weinig colletjes maar wel aangenaam rijden doorheen de vallei. Een bezoekje aan de kapel en de rit ging verder langs de 1000 meren. In Faymont werd het tijd om pootje de baden en bezochten we een cascade. al dadelijk begon Ludo de waterloop te eranderen wat volgens Jeanine wel meer gebeurde. Ik persoonlijk denk dat hij z'n kiekens begon te missen. Na het middagmaal gingen we een Abisinth stokerij bezoeken en mochten we proeven van Abisint van 72°. Een flesje gekocht en de rit ging verder. Via de D57 (hier woont echt geen kat) bereikten we Le Thillot en ietsje verder brachten we nog een bezoekje aan de bron van de Moesel. In Duitsland staan ze nog droge tijden te verwachten want de bron stond droog. Een laatste avondmaal en een goede nachtrust voor de terugreis.

DAG 6 - COL DE BUSSANG- ST.JORIS WINGE 470km

De terugreis ging via autostrade tot Luxemburg en van daaruit richting Dinant om rond 18.00 in St Joris Winge aan te komen.