OPAALKUST - FRANKRIJK

Datum: 13-16/07/2007
Aantal trip: 850 km
Verblijf: Hotel l'Escale - Escalles

Dag 1: Sint-Joris Winge - Escalles +/- 270km.

Vrijdag de 13de gaven we rond 08.30 het startschot richting Côte d'Opal. Tot op de Brusselse ring zouden we autostrade nemen om dan in Dilbeek richting Ronse te rijden. In Ronse werd het tijs om een eerste stop in te lassen. Na de koffie ging het richting Lille en via de N42 reden we richting Hazebrouck. Volgens onze" pa" (meester af) liggen Jeanine haar roots hier ergens. Na een pizza ging het richting Saint-Omer en kwamen we rond 15.00 aan in Escalles aan de voet van "Cap Blanc Nez". Na het inchecken werd er al dadelijk begonnen aan een fikse wandeling richting de top van Cap Blanc. Onder een stralende zon besloten we aan de andere kant de afdaling te maken richting strand. Na een strandwandeling en een kleibad voor Nicole was het ruim 19.00 wanneer we terug in 't hotel aan tafel gingen en genoten we van de culinaire hoogstandjes van het hotel.

Dag 2: Cap Gris-Nez, Le Touquet, Boulogne sur Mer +/- 140km.

Ontbijt zoals gewoonlijk rond 08.00 en van de gegeven 30° was er weinig te zien. Onze eerste dagtrip werd aangezet onder een vallende mist en ging naar de grens van lichte regenval. Doordat het grijs was besloten we het bezoekje aan Cap gris-nez uit te stellen tot bij de terugweg en werd dadelijk koers gezet naar Le Touquet-Plage voor een bezoekje aan de zandsculpturen met als thema "Egypte". Na het bezoek aan deze toch te bewonderen kunstwerken reden we terug naar Boulogne-sur-Mer waar ondertussen de festiviteiten van "de week van de zee" waren aangebroken.

Een wandeling door het opgezette dorpje van tenten was best aangenaam. Als snack lieten we ons een gerookte makreel smaken wergezeld van een glaasje wijn. Het was al ver in de namiddag toen we richting Cap Gris Nez trokken en na een wandeling zouden we in het hotel onze tweede culinaire avond beginnen. Na het avondmaal was het tijd voor een fikse wandeling op de kliffen omzo het vuurwerk van de Franse nationale feestdag te kunnen bewonderen. Na een uurtje wachten konden we aan de Engelse kant van het kanaal vlugger vuurwerk aanschouwen dan in Frankrijk.

Dag 3: Blockhaus Eperlecques, Calais /- 130km

Zondagmorgen 08.00 en het ...regent. Volgens de plaatselijke meteo zou het de ganse dag zwaar bewolkt blijven en besloten we het bezoek aan de Tuinen die op het programma stonden te laten voor wat ze waren en zouden we naar het "Blockhaus" te Eperlecques rijden met op de terugweg een bezoekje aan Calais. Op ongeveer een 60km van het hotel lag de indrukwekkende bunker van waaruit tijdens WOII de V1 en V2 door de duitsers gelanceerd werden. Ginds aangekomen was het ondertussen weer zonnig geworden en begonnen we ons bezoek aan het "blockhaus". Ondanks het luguber verleden van deze bunker was het toch indrukwekkend. Zeker de ovang binnenin was imponerend. Na het stukje oorlogsgeschiedenis reden we richting Calais waar we de inwendige mens versterkte en een kleine wandeling deden naar de haven. Langs de kustweg bereikten we het hotel en konden we ons opmaken voor alweer een culinair hoogstandje van de chef en een strandwandeling.

Dag 4: Escalles - Sint-Joris Winge +/- 290km.

Maandag en tijd om de terugreis aan te vangen van een prachtig weekendje. De terugweg verliep vlot met bezoekjes aan Saint-Omer, Cassel en Ieper. Rond 19.00 zouden we arriveren zonder nat te worden en konden we nagenieten van een prachtige reis. Nog een vermelding voor een prachtig hotelletje, vriendelijk, lekker en toch niet duur.