SAUERLAND - DUITSLAND

Datum: 26-28/05/2007
Aantal trip: 900 km
Verblijf: Hotel Hessenhof Winterberg

Dag 1: Sint-Joris Winge - Winterberg +/- 320km.

Vertrek rond 09.00 aan het Gouden Kruispunt waar we tot achter Keulen de autostrade nemen bij gebrek aan interessante wegen. Dus eentonig tot Olpe en dan dwars door Sauerland tot aan het Hotel.

Dagtrip: Toerke door de natuur +/- 220km.

Al wordt dit het land van de 1000 bergen genoemd, toch zien wij dit niet als bergen maar veelal als een golvend landschap. Wel een pracht. Na een hopelijk goed ontbijt starten we via de L872 en L3082 richting natuurpark Diemelsee. Via de de L3076 rijden we dwars door Korbach en nemen we dan de B251 en B485 naar de Edersee. Van daaruit gaat het via de B252 naar Frankenberg (Eder) om dan dwars door het Edertal via de L553 Bad Berleburg te bereiken. Nog een klein stukje natuur en we zijn terug in het hotel. De stops en bezoeken hangen deels af van eenerzijds het weer en anderzijds welke prachtige natuur we kunnen bewonderen.

Allee, gisteren onder een stralende zon aangekomen en vandaag stond de ride-out op het menu. Eerst ontbijt rond 08.00 en al was het avondeten bij de eerste avond niet al te best (maar ook niet zo slecht) toch mocht het ontbijt er wezen. Spek met eiren voor de meesten zodat we aan een toerke sauerland konden beginnen.Om 09.00 iedereen klaar om te vertrekken en zo reden we richting Olsberg om alzo de Diemelsee te bereiken. Aan de Diemelsee aangekomen hielden we een korte stop om vlug verder de rijden naar de Diemeldam

Eventjes genieten van de natuur en we vervolgden onze tour richting Korbach om zo verder te rijden richting Edersee. Ergens halverwege werd het tijd om de Suzuki van den eddy te laten bijtanken en ondervonden de vindingrijkheid van de duitsers om toch de toiletsleutel maar niet te verliezen. Na de tankbeurten en respectievelijk sanitaire stops zag eddy dat het spatbord van Yvo's Heritage enkele blutjes vertoonden. Yvo had het niet beter gevonden om z'n antidiefstalketting vooraan in een tasje te stoppen met het gevolg dat bij elke hindernis het spatbord een deukje kreeg. Het zou den Yvo niet zijn moest er niets voorvallen hé! Aan het begin van de Edersee die merkelijk groter was dan de vorige vonden we een duiker bereid om een groepsfotoke te maken.

Onderweg naar Falkenberg deden we een tussenstop in Herzhausenen vonden we een terrasje met zicht op de Edersee. Tijd voor een lekkere cappucino of een bittburger. De meesten hadden nog geen honger en werd er besloten om ergens een wafel of pannekoek te verorberen. Vanuit Frankenberg ging het richting Bad Berleburg en werden de wolken steeds maar dreigender. Iets voor ons doel moest er toch een plaatsje gevonden worden om te schuilen. Dit deden we aan een oude schacht waar de leien werden uitgehaald om de daken mee af te werken iets waar hier ieder huisje is mee afgewerkt. Echt stoppen met regenen deed het niet meer en zo besloten we het toch maar te wagen om verder te rijden. In BadBerleburg aangekomen moesten we dadelijk terug schuilen en stelden we vast dat het "schlosch" dat we wilden bezoeken juist gesloten was en iedere cafe volzet was. Dus geen pannekoeken en ging het in de rgen richting hotel. In Winterberg aangekomen was het nog tijd om afzonderlijk een wandelingetje te maken of een duikje te nemen in het "hallenbad". Na de apero was het nakeuvelen over de de toch nog geslaagde dag bij een steak met frietjes.

De volgende morgen ging het onder een striemende regen huiswaarts en klaarde het pas op toen we België naderden. Dus juist andersom dan in de heenreis. Toch mochten we spreken van een geslaagde trip omdat het weerbericht voor de reis echt onheilspellend leek.