VOGEZEN - FRANKRIJK

Datum: 21-24/05/2009
Aantal trip: 1420 km
Verblijf: Hotel Saint Nicolas Riquewirh

21 mei en het eerste verlengd weekend van 2009 voor de Bikerfriends. Ditmaal hadden we geen vergadering gehouden om te beslissen waar we zouden naartoe trekken omdat dit indien we dit toch zouden doen steeds weer commentaar achteraf zou opleveren en sommigen onder ons dit beginnen beu te worden. Dus....gans 2009 is een idee van Eddy en met de eerste trip trekken we richting Vogezen. Voor eenmaal gaan we niet bij 'den ollander' maar had Eddy een hotel ontdekt in Riquewirh.

Voor sommige Bigerfriends is dit op 9 jaar reeds de 4de maal dat we richting Vogezen trekken, voor Nicole en mij al de 5de maar desalniettemin blijft dit een ideale bestemming voor een weekendtrip. Opmerkelijk gezelschap, Elke die haar laatste motorit zal meemaken alvorens te bevallen. na controle bij de dokter werd het licht op groen gezet en met enige aanpassing van kledij kon ze mee.

Dag 1 - St Joris Winge - Riquewirh 460km

Start van het seizoen en op de eerste dag een traject van 470km dat gemakkelijk is te doen. Via Huy, Marche en Bastogne trekken we richting Luxemburg waar de autosnelweg tot achter Nancy zal worden genomen om dan dwars door het bovenste deel van de Vogezen richting eindbestemming te rijden. Aangekomen in Riquewirh was het even zoeken doordat het centrum van dit stadje verkeersvrij is. Via wat info raakten we toch aan het hotel maar de stalling was buiten het centrum en moesten we te voet terug keren. De patron van hotel Saint Nicolas was wel te pruimen maar bleek toch een apart gevoel te hebben voor humor. Na een kennismaking met dit stadje en een aperitief konden we aan tafel en genieten van een lekker avondmaal.

Dag 2 - Gerardmer, Route des CrĂȘtes 260km

In de reis was een bezoek aan een plaatselijke wijnboer inbegrepen in de prijs van het hotel en al stelde 'Nicolas' de vraag wanneer we dit wilde doen zinde het antwoord dat we gaven hem niet onmiddelijk en moesten we al onmiddelijk bijsturen. We vertrokken richting route des CrĂȘtes om zo een beetje kriskras door de Vogezen te rijden. In Geradmer waren de weergoden ons niet goed gezind maar toen we terug richting Riquewirh reden begon de zon stralen te schijnen. In 2006 hadden we hier met Ludo en Jeanine een bezoekje gebracht aan het wereldbekende bollenfabriekje van Suc des Vogses en we besloten om dit nog maar eens over te doen doordat het merendeel van de bende hier nog niet waren geweest.

Riquewirh

Spijtig genoeg was het onder de middag meer dan 2 uur dicht en wierp dit de planning enigzins in de war. Wachten, dat was zonde van de tijd en dan werd het maar wat improviseren om zo na een snelle rit aan te komen in het hotel en onder lichte dwang in te stappen in een old-timer bus uit 1936. We kregen enige uitleg over het stadje van onze hotelbaas, gids en chauffeur en het was aan te bevelen om aandachtig te luisteren. Na een kort ritje tegen 35km/h belanden we bij wijnboer Schaller, een plaats waar onze hotelbaas precies meer was dan kind aan huis. We vertelden onmiddelijk aan de zoon dat we motards waren en daardoor geen kisten wijn mee naar huis konden sleuren en hij begreep dit en gaf meer dan voldoende uitleg over de Alcase wijn.

Na de wijn werd het tijd voor enkele proevertjes van 'Eau de vie' en daarvan vielen er wel enkele in de smaak zodat de uitleg van de wijnboer toch nog iets opbracht voor hem. Dag 2 zat erop en het werd tijd voor aperitief en avondmaal.

Dag 3 - Munster, Grand Ballon, Lac d'Alfeld, Ballon d'Alcasse, Kaysersberg 225km

Rondtoeren in de Vogezen lukt al zonder kaart en/of GPS, de wegen die je kan berijden komen toch ergens terug centraal samen. Voor de 2de trip hadden we gekozen voor de 2 ballons te doen om zo te kunnen genieten van het prachtige weer. Uiteraard wanneer je hier op 10 jaar al 6 maal bent geweest geniet je nog enkel van het rijden doordat het panorama je niet veel meer zegt. Toch blijft dit best een prachtige natuur, een plek waar het genieten is op de moto. Op het einde van de rit beslisten we om nog een bezoekje te brengen aan Kaysersberg, een toeristisch stadje in de stijl van Riquewirh waar we naa een lange wandeling toch een terrasje vonden om een lekker 'local' biertje te nuttigen. We vonden er ook nog een artisanale glasblazerij die vluchtig werd bezocht.

Kaysersberg

Dag 4 - terugreis 465km.

De terugreis was nog maar een verplicht nummer maar toch was de start van 2009 al veelbelovend....