ROOTSVILLE CD REVIEW

8. Melodies
9. Klezbian mother
10. Dub mother
11. In the quiet
12. For good
13. Carnival song
Ik had amper drie songs van deze cd beluisterd en ik maakte bij mezelf de opmerking :"Hey, dit lijkt wel familie van Rupa and The April Fishes".  Daar valt wat voor te zeggen.  De sfeer, de muziek, de zang en de instrumentatie zijn te situeren in hetzelfde straatje van folk, songwriting, klezmer, balkan, Oost-Europese klanken, latin, jazzy swing en cabaret.  Afgaande op haar naam en land van herkomst had ik me aan andere muziek verwacht.  Joanna Chapman-Smith is afkomstig uit Canada en kan gerust als singer-songwriter bestempeld worden.  Maar dan ééntje met een heel breed pallet aan muzikale smaken.  Ik heb geen familiebanden teruggevonden die verwijzen naar Oost-Europa of Latijns-Amerika maar blijkbaar heeft ze al van jongs af aan een voorliefde voor de muziek die van daar afkomstig is.

Vanuit East-Vancouver laat ze deze tweede cd "Contraries" op ons los, bijgestaan door haar groep The Tryst bestaande uit Dawn Zoe op accordeon, Justine Fisher op akoestische bas en Wayne Adams op drums.  Die laatste komen we ook tegen in de band van accordeonist Geoff Berner, nog zo'n adept van Oost-Europese muziek en eveneens afkomstig uit Vancouver.  Check www.geoffberner.com.  Joanna Chapman-Smith speelt akoestische gitaar, klarinet en keyboards.  In haar thuisland wordt haar muziek omschreven als "Canadian ethnic folk" en daar kan ik me helemaal in terugvinden.

De liedjes variëren van uitbundige balkan/klezmer "Arbitrary lines", de mooie balkanwals "Melodies" en het uiterst dansbare polkavehikel "Klezbian mother", akoestische Zuid-Amerikaanse muziek "Between the minds", jazzy swing en cabaret "A glass of right & wrong", subtiele jazzy balkan gebracht op een zachtwiegend reggaeritme "Things are gonna go wrong", het fijne "Tactile world" met zijn mediterrane invloeden tot rustige meer melancholische songs zoals het afsluitende trio "In the quiet", "For good" en "Carnival song". Rest mij U nog te wijzen op de mooie design van het klaphoesje.  Voor meer info daaromtrent kan je terecht op de website www.undrtheweather.org van kunstenaar L. Basil McMahon.  Heerlijk plaatje.  Te klasseren naast : Rupa and The April Fishes. (BV)

music samples
video
WOUNDUP RECORDS