Sean Costello Band (US)
Wednesday march 13. 2007 Roots Music Brussel

Na een vrij lange winterstop haalde Roots Music Brussels zijn eerste voltreffer met de onvolprezen Sean Costello. Dit was de tweede maal dat hij op bezoek kwam in de Lakense club en in die 3 jaar interval is hij een doorgewinterde soulman geworden. Zijn frasering en timbre doen meermaals aan de grote Otis Redding denken. Eén en ander komt bovendrijven in nummers als “I’m a Ram (Until I Get There)”, “She Changed My Mind” of “Hold On This Time”. “Peace of Mind” herinnert ons dan ook weer aan Frankie Miller in zijn hoogtij dagen. Maar alles blijft toch een Sean Costello signatuur behouden.en dit betekent natuurlijk pure klasse.
Ook zijn gitaarspel treedt regelmatig buiten de lijntjes van het pentatonische keurslijfje en niet zelden blijft de klassieke turnaround achterwege, wat een zekere spanning en verrijking aan de song verleent.Zijn eigen nummers zijn vanaf hun prille ontstaan al bijna soul-standards. En de covers die hij brengt zijn interpretaties van hoog niveau. Zo heeft hij een prachtige bluesversie gebrouwen van Dylan’s “Simple Twist of Fate”. Meester Bawb himself zou reuzefier zijn geweest, mocht hij dit arrangement zelf hebben bedacht. Sean weet “in concert” zijn eigen werk uit te breiden met mooie bewerkingen van bluesklassiekers als “Backdoor Man” van Willie Dixon en “Jump and Joy “ van T-Bone Walker om er maar een paar te noemen. Alleen goedkeurend geknik en nooit enig gemompel in de zin van ..weer een onnodige cover van….
Het moet me weerom van het hart; eigenlijk vind ik Costello stukken beter live dan op zijn laatste een beetje vlakgeproducete CD. Met steun van een bassist en een drummer en zijn eigen gitaar, komt hij nog het beste uit de verf. Sean heeft niet echt blazers en toetsen nodig om een fraai product af te leveren. Als trio heeft hij me overtuigt van zijn kunnen. Absolute aanrader, zeker gaan kijken

Ray Hangen (drums)
Aaron Trubic -(bass)

Sean Costello (guitar & vocals)