FBI BLUES (B)
't Goor Wuustwezel - september 09, 2007

Website Org: 't Goor Wuustwezel
Website Artist:FBI Blues (B)

FBI BLUES

Er heeft precies nog maar weinig volk de weg gevonden naar de maandelijkse zondagnamiddag optredens in danscafé ’t Goor op de Bredabaan. Zoals gewoonlijk begon stipt om 16 uur de band te spelen op het podium achteraan de gezellige zaal. Het was een instrumentaal opwarmertje en er moest niet meer aan de klankregelingen gesleuteld worden. Zangeres Caroline werd geïntroduceerd en heeft doorheen het optreden met verschillende stemintonaties gezongen naargelang de gecoverde groepen die aan bod kwamen. Er werd onder andere geput uit minder bekende nummers uit het repertoire van Eric Clapton, Bonny Raitt, Fleetwood Mac, maar ook uit oudere bluesnummers van BB King en dergelijke. Zowel de Italiaanse solo gitarist Micko als de toetseman Mark, hebben ook wel de micro gegrepen voor een zangnummertje maar hielden het meestal bij backing vocals.

Bijna alle blues genres passeerden de revue incluis uitlopers naar het jazzy, funky en boogie. Eddy z’n basgitaar klank was prominent in alle nummers. De Franse drummer Jean Pierre bleef meestal onopvallend uitgenomen tijdens  een fraai staaltje van klassiek drumsolowerk. Deze variëteit in nationaliteiten zorgde dan ook voor de naam van de groep: Frans Belgisch Italiaan, afgekort FBI. Na de pauze kregen we een korte bezettingswissel. Mick had zijn gitaar geruild voor een mondharmonica, en Mark zijn piano voor een gitaar, klonk allemaal heel goed. Daarna kwam iedereen terug op z’n plaats terecht en hebben we mooie accenten op piano of orgel mogen beluisteren van Mark.

Deze groep is goed gebalanceerd en aangenaam om horen maar mist toch wat kleur en punch om echt aantrekkelijk te zijn. Zij ambiëren echter geen hoge toppen en spelen liever voor hun plezier bestaande nummers. Om 19 uur was het gedaan en konden degenen die op maandag moesten werken op tijd naar huis. Geen slechte formule om de anders soms saaie zondagen toch een muzikaal tintje te geven.