JIM SUHLER & MONKEY BEAT (US) De Blauwe Wolk Zottegem - may 11, 2007

’t Was feest in de Blauwe Wolk. Wie een toegangstiketje kocht kon de ganse avond gratis drinken en smullen van een zéér uitgebreide kaastafel. Ter ere van des baas’ verjaardag. Yes, Filip werd –TUUUUUT- jaar oud en was van oordeel dat iedereen daar die avond mocht van meegenieten. Een lovenswaardig initiatief, Filip en nogmaals proficiat. En bovenop al dit lekkers kregen we ook nog een pracht van een concert van de reborn Jim Suhler & Monkey Beat.

Hij kwam binnen langs de achterdeur van het zaaltje en leek zichtbaar opgetogen dat hij hier weer mocht spelen; in his own words: “I love this place, man. Nice Place, nice people”. Hij zette in met “Drunken Hearted Boy” een Elvin Bishop nummer op zijn ouwe National steelguitar. Fantastische slider die Jim, ook accoustisch. Dat kan je horen op zijn sublieme accoustische CD “ Dirt Road”. Absolute aanrader. In het magisch klinkende “Are You Experienced” lastte hij een stukje “Tomorrow Never Knows” uit de beste Beatles-LP ooit “Revolver”. “I Just Got To Know” we kunnen ze één voor één opnoemen, maar hoeft het gezegd, alle nummers kwamen er, voorzien van een nieuw laagje vernis, uitgerold met energie. Hij heeft maar één set gespeeld. Maar dan wel tweeënhalf uur lang. Zonder ademhalen. Er kwam een Johnny Cash nummer mee, de naam ontschiet mijmomenteel.

Een stomende set die iedereen in de ban hield tot de laatste uitstervende noot. Encore-nummer was een knetterende Albert Collins “Don’t Lose Your Cool”. En toen was het helaas gedaan. Zeer straf tegenwoordig de Jim. Ik ga woensdag terug kijken in Meulenberg Mol.
Zijt gerust. Filip, merciekes voor alles en dan vooral de gig van Jim Suhler. En voor zij die nog nooit in de Blauwe Wolk zijn geweest: shame on you. Ik ga ook terug eens wat meer gaan. En er is Guinness van’t vat !!

Filip, een verjaardag die niet vlug zal vergeten worden!!!