MEENSELBLUES 2007 saturday march 17 - 2007

Wat is ons kleine belgenlandje rijk aan bluesfestivalletjes. Mij hoor je niet klagen. Maar dat maakt dat je soms ergens te laat aankomt. Zo ook in Meensel. Daardoor mistten we de jonge openers met de ronkende namen MISSISSIPPI JOE JEFFERSON & BOTTLENECK CHARLIE CHESTER. Nieuw talent misgelopen ? Somebody will tell me. Voor ons waren de openers dus THE PAPA JOS BAND. Deze sympatieke club stak meteen van wal met aanstekelijke Andrews Sistersachtige swing en jive. En dat heeft alles te maken met de twee zangeresjes, Daisy en Mieke, die quasi onwennig staan te schuifelen op het podium, maar
ondertussen toch maar hun krachtige vocalen de zaal inslingeren. Papa Jos op drums en bassist Lou houden de nodige beuk erin , maar ook het gareel, want dat moet bij een 7-koppige bemanning. Soulachtige uithalen van de sax en de piano/orgel werden hier en daar en waar nodig ingezet, maar mag ik toch vooral zoon Jurgen vermelden die mijns inziens korte maar mooie gitaarsoli inlastte waar het moest en vooral niet langer dan nodig en dat moet je kunnen opbrengen
.

Met een dergelijke naamkeuze voor een band roep je vragen op als waar de familiebanden liggen. De drummer is de papa van de gitarist die op zijn beurt getrouwd is met één van de zangeressen, ik weet niet meer dewelke. That’s it folks. Voor de rest zijn ze allemaal uit de regio van Hoegaarden, behalve bassist Lou en klavierman Dirk die telkens uit Gent naar de ex-brouwerij van de Witte van… rijden om te repeteren. Bravo en houden zo !
Daarna was het de beurt aan BIG DAVE & MEAN DISPOSITION. Big Dave Reniers voorstellen is een open deur intrappen. Hij is ondertussen een monumentje in de Blueswereld en is te genieten in meerdere configuraties, als daar zijn, The Electric Kings, Elmore D, en met The Mean Dispo. Met de smoelschuif op “old school” afgestemd maar met duidelijk invloeden van James Harman en Kim Wilson stoomt Big Dave door zijn nummers op high voltage. Dit is blues met ballen zoals het destijds moet geklonken hebben in de kroegen van West Side Chicago. Schuun.
Om het kort te houden: wie een versie van Mannish Boy kan neerzetten zonder uitgelachen te worden is goed bezig. Ook nog een driewerf hoera voor de Mean Disposition. Chicago uit het vuistje. Machtig.

Afsluiter was HOWLIN’ BILL . Dees gaste veurstelle is oek al zoewiet. Wat zit ik hier eigenlijk te doeng. Howlin’ Bill is exportmateriaal waar we fier een label “Dit Is Belgisch” kunnen opplakken. We moeten niet te bescheiden doen. We hebben hier in ons land van het beste dat er momenteel te vinden is op de rootsrock & bluesmarkt. Zeker weten.
Ze zitten stuk voor stuk goed in hun vel, daar in de H.B. Band, dat zie je. Zelfs de Winne. Grapje. Mooi en stevig gitaarwerk van Chris Van Nauw. ‘k Word er stil van en beNAUWd. Als Willy (dat zal dan wel Bill’s echte naam zijn zeker ?) De Vos met z’n volle 2 meter lengte verkondigt dat “Hell Freezes Over”, kan je dat maar beter van hem aannemen. Opener “My Own World” met dat catchy ‘do the Hanky Panky’-gitaarrifje zet al meteen de goede toon. En dat gaat zo door. Alsof het niets is. Frank beukt er lustig op los, een beetje weggedoken achter z’n fifties bassdrum. Nog een echte’ grosse caisse’ zoals dat toen heette.

Even kwam Big Dave nog samen met Howlin’ Bill een mini-battle of the bluesharps ten gehore brengen.Vollen bak. Haast alle nummers die de band bracht zijn van eigen makelij en klinken in mijn oren al een beetje als klassiekers. Hoor ik daar zeggen:”Is dat echt ?”. “Ja, ’t is echt”. In “Pick Up Lines” wordt er verteld “ the lady on your right looks better ev’ry beer” . Dat kan alleen aan een belgische comptoir tussen twee drieëndertigers geschreven zijn. Op deze wijze elk pareltje opsommen ligt buiten het bereik van dit verslagje, maar bij aanschaf van de laatste CD van de mannen, ‘Strike’ heb je een prachtige staalkaart van hun kunnen. Zeker kopen.

MEENSEL BLUES is de aftrap van binnenhuisfestivalletjesseizoen. De sfeer zat er goed in. Pinten vloeiden rijkelijk en zowat iedereen bleek jarig te zijn of iets te vieren te hebben. Het leek ook een beetje een rendez-vous van organisatoren en promotoren. Onze zakken zaten vol flyers en affiches. Zo hebben we het graag. Dat belooft voor de komende weken. Goed gedaan, mannen van Meensel-Kiezegem en tot volgend jaar.